Turer av 2 til 7 timers varighet på stort sett enkle stier.

Dersom ikke annet er opplyst starter våre turer ved busstasjonen ved tennisbanen i Los Gigantes. Hit må deltakerne selv sørge for transport. Busser fra alle de populære turiststedene går innom Los gigantes.

Vårt standard turprogram består både av turer som de fleste bør kunne mestre og mer krevende turer. Nedenfor er de enklere turene beskrevet:

Tur 1.) - Klippestien til røret og retur. 2 - 3 timer.

Denne turen egner seg bra som en liten introduksjon til våre turer. Den er relativt lett å gå uten de store høydeforskjeller. Den er likevel spektakulær og følger klippestien langs de tilsynelatende "umulige" klippene nord for bebyggelsen i Los Gigantes. Her får deltakerne anledning til å teste sine evner til å mestre smale stier på kanten av opptil hundremeter høye stup. Dersom denne turen mestres uten større problemer, er deltakerne klare for våre mer krevende turer.

Tur 2.) - Klippestien til klippestitunnelen, gjennom denne og sti opp til øvre tunnel. Gjennom denne til turiststien (Camino rejal) tilbake til Los Gigantes. Ca. 12 km. 3 - 4 timer.

Denne turen starter med klippestien som er lett å gå, men kan gi utfordringer for deltakere som ikke er så høydesterke. Etter et par kilometer forlates klippestien og en bratt trase følges opp til vannrenna og en 700 meter lang tunnel over til barranco Mancha de Los Dias. Vannrenna ligger ca. 200 moh. og følges noen hundre meter før sti tar av oppover barrancoen til øvre tunnel som ligger ca. 450 moh. og er vel en kilometer lang. I den andre enden av tunnelen er en like ved turisstien camino Rejal, som følges ned til Los Gigantes.

Tur 3.- Via Camino rejal til Santiago del Teide (det er også mulig å ta buss for å spare tid og krefter) og "uturistifiserte", svært spektakulære stier tilbake til Los Gigantes. Ca. 20 km. 4 - 6 timer.

Turen fra Los Gigantes via camino Rejale til den lille byen Santiago del Teide, går i svært variert og vakker natur. Avstanden er ca. 9,5 km. og høydeforskjellen ca. 1000 meter. En må regne 2 - 3 timer på denne første delen av turen. Etter en kaffepause, evt. også lunsj, på en av barene i byen, vender vi nesen hjemover igjen. Vi følger camino Rejal tilbake vel èn  kilometer til et stikryss. Her tar vi av til høyre og kort tid etter til venstre igjen. Så følger en lett tur, for det meste svakt utfor og passerer flere stikryss til vi til slutt kommer til øvre  sti i Barranco Mancha de los Dias. Etterhvert kommer vi til det engang oppdyrkede platået Guama, krysser dette til den store tutiststien som følges ned til camino Rejal.

Tur 4.) - Til casa de los Quermados og retur. C. 22 km. 5 - 7 timer.

Camino Rejal følges til Santiago del Teide (evt. kan en ta buss fra Los Gigantes). Etter en kaffepause, evt. også lunsj, på en av barene i byen, vender vi nesen hjemover igjen. Stien opp til minnesmerket over Virgen de Lourdes følges opp til det lille kapellet. Deretter brytes det av nordvestover mot bandet over Barranco de Natero. Herfra følges tydelig og stort sett lettgått sti til casas de los Quermados og videre tilbake til Los Gigantes. Det er flere alternativer fra casas de los Quermados, og alle er relativt lettgåtte.